ЄДРПОУ: 
Пароль: 

Про Асоціацію Діяльність Новини Запитання до СРО Контакти Мапа сайту

19.02.2021

Спільне звернення об’єднання професійних учасників ринків капіталу до Агентство США з міжнародного розвитку (щодо щодо підтримки фінансових регуляторів у запровадженні Системи фінансової звітності (СФЗ) в УКраїні)

19.02.2021 Асоціація Українські Фондові Торговці звернулася до Агентство США з міжнародного розвитку, який був спільно підготовлений об’єднаннями професійних учасників ринків капіталу (щодо підтримки фінансових регуляторів у запровадженні Системи фінансової звітності (СФЗ)) – лист №21/02/19-01 від 19 лютого 2021 року.
У тексті звернення йдеться про наступне.

 Інвестиційна спільнота України - професійні учасники фондового ринку, інвестори та суб’єкти інфраструктури підтримують зусилля влади, спрямовані на реформування та розвиток фінансового сектору України. Зокрема, вкрай важливим та актуальним є формування у країні конкурентної економіки, у якій малі та середні підприємства здатні вільно реалізовувати свій потенціал.
 
 За підтримки Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Уряд України здійснив кілька етапних кроків у цій сфері, що зокрема включають впровадження електронної системи звітності та розкриття інформації для підприємств, акції яких котуються на відкритому ринку, створення інститутів, що забезпечують прозору та ефективну торгівлю активами, а також розвиток ринку цінних паперів

 USAID надає допомогу Україні у побудові потужного фінансового сектору, програми Агентства сприяють покращенню бізнес-клімату, підтримує розвиток конкурентоздатної української економіки.

 Прикладом успішної діяльності Агентства в  Україні мав стати і проект «Трансформація фінансового сектору» (далі Проект) – чотирирічна програма (з жовтня 2016 р. по грудень 2020 р., продовжена до 27 серпня 2021 року), що фінансується Агентством  та виконується компанією DAI Global LLC (DAI).

 Метою запровадження Системи фінансової звітності (СФЗ) було виконання вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та надання фінансової звітності за МСФЗ на основі таксономії. За задумом, запровадження СФЗ мало звести розгалуженість надання звітності по різних інстанціях до подачі у «Єдине вікно» виключно в електронному вигляді, наблизитись до європейських стандартів та  спростити надання звітності суб‘єктами господарювання.

 Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, як орган, на який покладено функції операційного управління СФЗ, у тому числі (але не обмежуючись) здійснення налаштування параметрів системи, запуск збору і визначення порядку обробки звітності, вирішення операційних збоїв тощо, звітував на своєму сайті на сайті та на сайті СФЗ про успішні етапи виконання програми.

 Проте, регулятори не були готові до впровадження СФЗ як за підсумками 2019 року так і за підсумками 2020 року. На сайті НКЦПФР та СФЗ 28.12.2019 р. та 30.12.2020 року, послідовно, з’являлися роз'яснення подібні за змістом, що містили повідомлення про не завершення процесу повного запуску Системи і рекомендації для регуляторів про перенесення терміну її впровадження.
 Однак, з огляду на сплив строку дії Проекту, у 2021 році, ситуація для підприємств значно погіршилася, порівняно з ситуацією у 2020 році.

 У 2020 р. подання звітності на підставі таксономії, шляхом внесення змін до Закону Про бухгалтерський облік, було перенесено з 2020 р. на 2021 р., а 30.12.2020 р. на сайті СФЗ https://frs.gov.ua було оприлюднене повідомлення Комітету з управління СФЗ у якому, з огляду на неготовність версії  електронного формату Таксономії UA МСФЗ XBRL за 2020 рік, Регуляторам рекомендовано в межах своїх повноважень забезпечити необхідні заходи щодо подовження строків подання фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності та не застосовувати санкції за неподання такої звітності суб’єктами господарювання у строки, визначені законодавством, протягом 2021 року.

 Нажаль, окрім рекомендацій Комітету з управління СФЗ, жодного нормативного документу та/або офіційного роз’яснення стосовно перенесення термінів та скасування санкцій жоден з Регуляторів не оприлюднив.

 В той же час, станом на лютий 2021 р. програмне забезпечення, розміщене на сайті СФЗ не дає можливості складання, перевірки та підтвердження звітних даних та не забезпечує можливість інтегрувати у ПЗ звітні данні програмними засобами. Неможливо здійснити і функції перевірки та співставлення даних, не працює обмін XBRL файлів з Системою фінансової звітності та контролюючими органами.

 Учасників ринку непокоїть те, що Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» не містить інших вимог із складання фінансової звітності крім як за міжнародними стандартами на основі таксономії, проте контролюючі органи та/або Регулятори (статистика, ДФС, НБУ, НКЦПФР) рекомендують фінансовим установам складати та надавати усю звітність за вимогами чинного законодавства без прив’язки до таксономії. Хоча, частиною 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України N2164-VIII передбачено « <…> перегляд і скасування міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.»

 До речі, Уряди Європейських країн ставлять під сумнів, що їхні компанії у період пандемії COVID-19, спроможні перейти на подання фінансової звітності у форматі XBRL за розширеною таксономією МСФЗ і схиляються до того, що її впровадження потрібно відкласти.

 Запити про отримання інформації щодо стану справ з реалізації Проекту, узгодження між собою законодавчих та нормативних актів, наявності та готовності ПЗ, форматів звітності та т. п. надіслані до відповідних органів, проте, інформація не надходить і реальні дії для наведення ладу не вчиняються.

 Фінансуючи такі проекти для забезпечення надання безкоштовного ПЗ, Агентство демонструє американську щедрість та просуває шлях до самостійності та стійкості одержувачів. Саме тому, для учасників фінансового ринку України так важливо, щоб ці зусилля призвели до стійкого, довгострокового розвитку.

 Беручі до уваги наявну ситуацію, та з огляду на те, що Агентство є не лише впливовою організацією, а й виступає донором Проекту, представники фінансового ринку звертаються до Агентства з проханням сприяти вирішенню проблем, що виникли в Україні внаслідок недбалості замовників та виконавців Проекту.

 1. Просимо сприяти введенню саме на рівні нормативно–правових актів мораторію на застосування фінансових санкцій і регуляторних вимог, а саме виданню офіційного документу, який подовжить строки подання фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності, складеної на основі Таксономії UA XBRL МСФЗ 2020 року. Складання та подання цієї звітності перенести на 2022 рік.

 2. Просимо сприяти отриманню інформації від Комітету з управління СФЗ про наявність та стан готовності ПЗ для складання звітності  на основі Таксономії UA XBRL за 2020 рік, в т.ч. про строки, терміни тестування та оприлюднення ПЗ.

 3. Просимо сприяти отриманню інформації від Мінфіну про наявність єдиного електронного формату для надання звітності на підставі таксономії, згідно вимог п. 4 ст.12-1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

 4. Просимо підтримати вимогу до учасників Системи СФЗ виконати приписи Постанови КМУ від 28.02.2000 №419 якою наведено, що «фінансова звітність та консолідована фінансова звітність, складена на основі таксономії фінансової звітності за міжнародними стандартами фінансової звітності в єдиному електронному форматі, визначеному Мінфіном, подається до центру збору фінансової звітності, операційне управління яким здійснюється НКЦПФР, з метою забезпечення доступу органів державної влади, інших органів та користувачів до поданої підприємствами фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності.» та сприяти опору впровадження незаконної вимоги регуляторів щодо надання звітності у двох форматах одночасно.

Цей лист узгоджено Асоціаціями, що об’єднують фінансові установи, які регулюються НКЦПФР.

З повагою, Асоціація